ISSN 1895-4316 |
poniedziałek, 23.06.2025 |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
|
|||||
![]() PHiE 2019, 100(2)
kryteria wyszukiwania:
|
Probl Hig Epidemiol 2017, 98(3): 266-270pl
![]() Żywność ekologiczna w opinii matek dzieci w wieku przedszkolnym w LublinieWioletta Samolińska 1/, Bożena Kiczorowska 1/, Agnieszka Marzec 3/, Edyta Kowalczuk-Vasilev 2/, Renata Klebaniuk 1/, Małgorzata Kwiecień 2/ 1/ Zakład Bromatologii i Fizjologii Żywienia, Instytut Żywienia Zwierząt i Bromatologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie 2/ Zakład Żywienia Zwierząt, Instytut Żywienia Zwierząt i Bromatologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie 3/ Zakład Dietetyki Klinicznej, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Streszczenie Wprowadzenie. Wprowadzanie żywności ekologicznej do diety w największym stopniu determinują oczekiwania konsumentów związane z jej pozytywnym wpływem na zdrowie. Silne związki pomiędzy wyborem żywności przez matki a jej spożyciem przez dzieci oraz znajomość czynników wpływających na decyzje zakupowe mogą przyczynić się do kształtowania prozdrowotnych zachowań żywieniowych u dzieci. Cel. Zapoznanie się z opiniami i wiedzą matek dzieci w wieku przedszkolnym w Lublinie na temat żywności ekologicznej. Przedmiotem badań były również ich preferencje konsumenckie dotyczące zakupu i spożycia produktów żywnościowych pochodzenia ekologicznego. Materiały i metody. Do realizacji założonego celu posłużono się metodą ankietową. Pytania dotyczyły m.in. wiedzy matek na temat żywności ekologicznej, motywów i miejsc zakupu tego typu żywności i jej obecności w diecie rodziny. Badania przeprowadzono wśród grupy kobiet posiadających dzieci w wieku przedszkolnym. Wyłoniono trzy grupy badawcze - matki z jednym dzieckiem (n=51), matki z dwójką dzieci (n=28) oraz z trójką dzieci (n=10). Wyniki. Postawy matek dzieci przedszkolnych wobec żywności ekologicznej w większości nie zostały zróżnicowane przez liczbę posiadanych dzieci. Zdecydowana część matek posiadała prawidłową wiedzę o żywności ekologicznej (97%) i jej oznaczaniu (76%), podstawowym źródłem wiedzy był Internet (74%) oraz telewizja (45%). Żywność ekologiczna pojawiała się w diecie co piątej rodziny - kilka razy lub raz w tygodniu, a w co trzeciej rodzinie - sporadycznie. Głównym motywem skłaniającym kobiety do zakupu tego typu żywności była troska o zdrowie. Wnioski. Matki doceniały walory zdrowotne żywności ekologicznej w diecie rodziny, niezależnie od liczby posiadanych dzieci. Biorąc pod uwagę ich gotowość do poniesienia dodatkowych kosztów wynikających z wprowadzenia ekologicznych posiłków w przedszkolach, należałoby zwiększyć świadomość takich potrzeb u osób odpowiedzialnych za wyżywienie w tych placówkach. Słowa kluczowe: żywność ekologiczna, matki, wiedza, preferencje konsumenckie |