ISSN 1895-4316 |
poniedziałek, 23.06.2025 |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
|
|||||
![]() PHiE 2019, 100(2)
kryteria wyszukiwania:
|
Probl Hig Epidemiol 2013, 94(3): 653-657pl
![]() Preferencje konsumenckie dotyczące spożycia herbaty i kawy wśród respondentów zamieszkałych w Lublinie i okolicach - doniesienie wstępneElżbieta Rusinek-Prystupa 1/, Wioletta Samolińska 2/ 1/ Katedra Biochemii i Toksykologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie 2/ Zakład Bromatologii i Fizjologii Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie Streszczenie Cel pracy. Określenie konsumenckich preferencji dotyczących zakupu i spożycia napojów takich jak herbata czy kawa u osób z Lublina i okolic. Materiał i metoda. Badania ankietowe wykonano wśród 100 dorosłych osób, deklarujących spożycie herbaty lub kawy. Reprezentatywną grupę konsumentów stanowiły osoby zamieszkałe na terenie Lublina i okolic. Pytania dotyczyły częstotliwości stosowania napojów, najczęściej kupowanych rodzajów herbat i kaw, ulubionych marek, sytuacji, w których spożywano herbatę i kawę, opinii na temat ceny tych produktów. Ocenie statystycznej poddano 83 prawidłowo wypełnione ankiety. Wyniki. W badaniach wzięło udział 78,3% kobiet oraz 21,7% mężczyzn. Zdecydowana większość kobiet 84,6% oraz 88,9% mężczyzn spożywała zarówno herbatę i kawę, przy czym największą grupę respondentów stanowiły osoby aktywne zawodowo (93,8%). Największą popularnością cieszyła się herbata ekspresowa (60,2%) oraz kawa rozpuszczalna i zbożowa (59,2%) a mielona i ziarnista (50,7%), marka Lipton (61,4%) i Saga (41%) oraz Tchibo (49,3%) i Jacobs (47,9%). Płeć zróżnicowała preferencje herbat liściastych oraz takich marek jak Dilmah i Nescafe Gold (p<0,05). Stwierdzono istotny wpływ typu używki na okoliczności jej konsumpcji (p<0,05). Wnioski. Znajomość preferencji konsumenckich dotyczących spożycia herbaty i kawy, jak również określenie czynników je warunkujących stanowić może ważne źródło informacji dla producentów i handlowców tych używek. Słowa kluczowe: herbata, kawa, preferencje konsumenckie |